8 april 2013 om 11:07
< 1 min lezen

Tussentijdse toetsen verbeteren resultaten online courses

In het onderzoek werden drie groepen studenten gevormd. De eerste twee kregen een videocollege te zien over statistiek, dat werd onderbroken door rekensommetjes en/of tussentijdse toetsen. De derde groep kreeg alleen het videocollege te zien kreeg. Aan het eind van de video kregen alle groepen een eindtoets.

De twee groepen waarbij de colleges door tussentijdse toetsen werden onderbroken, bleken veel betere resultaten te halen op de eindtoets en maakten tevens drie keer zoveel aantekening als de controlegroep. Daarnaast waren ze veel minder zenuwachtig over het maken van de eindtoets.

Het onderzoek speelt in op eerder onderzoek, waaruit bleek dat online colleges zorgen voor slechtere aandacht bij de lesstof en lagere studierendementen. Het tussentijds toetsen is volgens de onderzoekers daarom cruciaal om het online onderwijs te verbeteren.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Verplichte medische keuring rijbewijs voor mensen met ADHD afgeschaft per 1 april 2026

    Vandaag om 09:00
    • Cursussen

    Psychologiestudenten leren ondernemen in nieuwe workshops

    Gisteren om 09:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht