12 april 2013 om 08:35
< 1 min lezen

Opgroeien in digitale tijdperk niet voldoende voor ICT-bekwaamheid

DEN HAAG - In de nieuwste editie van het wetenschappelijke tijdschrift van Kennisnet 4W schrijft prof. Paul A. Kirschner van de Open Universiteit dat kinderen die momenteel opgroeien in een steeds verder toenemende digitale samenleving niet automatisch bekwaam zijn in het gebruik van ICT.

De ‘digital natives’, een in 2001 geïntroduceerde term voor kinderen die opgroeien in het digitale tijdperk, worden vaak geacht zeer vaardig te zijn in verschillende ICT-toepassingen. In zijn artikel ‘Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd’, schrijft Kirschner echter dat de handigheid die kinderen hebben ontwikkeld in de omgang met technologie en digitale middelen zich niet per se goed vertaald in het inzetten van ICT-vaardigheden bij het leren.

De eerste ‘digital natives’ stromen inmiddels ook als leraar het onderwijs binnen. Kirschner waarschuwt dat de didactische vaardigheden van deze groep met betrekking tot het inzetten van ICT-toepassingen in de les, lang niet zo vanzelfsprekend is als soms wordt gedacht. Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis van de PvdA diende hier kort geleden al een motie over in. Daarmee hoopt Mohandis de ICT-bekwaamheid van pas afgestudeerde leraren te vergroten.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Ouders hebben veel vragen over misbruik door docent circusschool

    Gisteren om 12:11
    • Docenten

    Prof. dr. Matthijs Blankers benoemd tot bijzonder hoogleraar 

    4 september 2025 om 10:32

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht