12 april 2013 om 12:35
< 1 min lezen

Opgroeien in digitale tijdperk niet voldoende voor ICT-bekwaamheid

DEN HAAG - In de nieuwste editie van het wetenschappelijke tijdschrift van Kennisnet 4W schrijft prof. Paul A. Kirschner van de Open Universiteit dat kinderen die momenteel opgroeien in een steeds verder toenemende digitale samenleving niet automatisch bekwaam zijn in het gebruik van ICT.

De ‘digital natives’, een in 2001 geïntroduceerde term voor kinderen die opgroeien in het digitale tijdperk, worden vaak geacht zeer vaardig te zijn in verschillende ICT-toepassingen. In zijn artikel ‘Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd’, schrijft Kirschner echter dat de handigheid die kinderen hebben ontwikkeld in de omgang met technologie en digitale middelen zich niet per se goed vertaald in het inzetten van ICT-vaardigheden bij het leren.

De eerste ‘digital natives’ stromen inmiddels ook als leraar het onderwijs binnen. Kirschner waarschuwt dat de didactische vaardigheden van deze groep met betrekking tot het inzetten van ICT-toepassingen in de les, lang niet zo vanzelfsprekend is als soms wordt gedacht. Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis van de PvdA diende hier kort geleden al een motie over in. Daarmee hoopt Mohandis de ICT-bekwaamheid van pas afgestudeerde leraren te vergroten.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Scholieren die overlast veroorzaken in de bibliotheek krijgen te maken met beveiligers

    Gisteren om 13:02
    • Voortgezet Onderwijs

    Scholen klaar met druk van mega uitgevers schoolboeken en nemen heft in eigen handen

    Gisteren om 09:46

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant