24 april 2013 om 11:23
< 1 min lezen

Saxion start lectoraat Wetenschap & Techniek in het onderwijs

GRONINGEN - Basisscholen besteden nog steeds onvoldoende aandacht aan wetenschap en techniek. De gemiddelde basisschoolleerkracht gaat daarmee minder dan een uur per maand aan de slag. Hogeschool Saxion ziet dat graag anders. Om die reden start Saxion op 1 mei met een nieuw lectoraat: 'Wetenschap & Techniek in het onderwijs'.

Doel van dit lectoraat is het vergroten van de aandacht voor techniek door te onderzoeken hoe wetenschap en techniek geïntegreerd kunnen worden met het curriculum voor de basisvaardigheden taal en rekenen en de manier waarop leerkrachten daarbij ondersteund kunnen worden.

Met deze aanpak zijn in het buitenland al veel positieve ervaringen opgedaan. Jan-Auwke Diepenhorst, directeur van de Academie Pedagogiek & Onderwijs van Saxion: “Door in het wetenschap- en techniekonderwijs expliciet aandacht te besteden aan de basisvaardigheden rekenen en taal, en omgekeerd, lijken we drie vliegen in één klap te slaan.”

Het nieuwe lectoraat is onderdeel van het Kenniscentrum Onderwijs & Innovatie (KCOI).

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisonderwijs moet vanaf 2030 norm digitale veiligheid halen

    Vandaag om 08:37
    • Basisonderwijs

    Artiesten roepen basisschooldirecteuren op om meer tijd te maken voor creativiteit

    Gisteren om 14:15

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant