24 april 2013 om 11:23
< 1 min lezen

Saxion start lectoraat Wetenschap & Techniek in het onderwijs

GRONINGEN - Basisscholen besteden nog steeds onvoldoende aandacht aan wetenschap en techniek. De gemiddelde basisschoolleerkracht gaat daarmee minder dan een uur per maand aan de slag. Hogeschool Saxion ziet dat graag anders. Om die reden start Saxion op 1 mei met een nieuw lectoraat: 'Wetenschap & Techniek in het onderwijs'.

Doel van dit lectoraat is het vergroten van de aandacht voor techniek door te onderzoeken hoe wetenschap en techniek geïntegreerd kunnen worden met het curriculum voor de basisvaardigheden taal en rekenen en de manier waarop leerkrachten daarbij ondersteund kunnen worden.

Met deze aanpak zijn in het buitenland al veel positieve ervaringen opgedaan. Jan-Auwke Diepenhorst, directeur van de Academie Pedagogiek & Onderwijs van Saxion: “Door in het wetenschap- en techniekonderwijs expliciet aandacht te besteden aan de basisvaardigheden rekenen en taal, en omgekeerd, lijken we drie vliegen in één klap te slaan.”

Het nieuwe lectoraat is onderdeel van het Kenniscentrum Onderwijs & Innovatie (KCOI).

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Docenten

    Studenten en docenten Tilburg University protesteren tegen samenwerking met Israël 

    21 november 2025 om 11:46

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht