24 mei 2013 om 11:33
< 1 min lezen

Proefschrift over effecten advies voor leerlingen

AMSTERDAM - Vandaag verdedigt Elisabeth Taminiau aan de Open Universiteit haar proefschrift Advisory Models for On-demand Learning. De conclusie van haar onderzoek is dat een advies niet altijd leidt tot beter leren. Daarover bericht de website van de Open Universiteit.

In zelfgestuurd onderwijs bepalen leerlingen zelf hun studiepad. Ze beoordelen zelf hun presteren, stellen vast wat hun leerbehoeften zijn en kiezen zelf een volgende taak. Moet je hen daarbij adviseren? Zo ja, welk soort advies moet je ze dan geven?

De experimenten van Taminiau laten zien dat strategisch advies beter is dan procedureel advies. Leerlingen hebben de neiging om procedureel advies op te vatten als een instructie en deze klakkeloos op te volgen, waardoor geen leereffect optreedt.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Universitair docent Harry Pettit verlaat definitief de Radboud Universiteit

    Vandaag om 13:54
    • Docenten

    Werknemers onderwijs en zorg hebben meest stressvolle banen van Nederland

    Vandaag om 10:11

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht