18 juni 2013 om 11:50
< 1 min lezen

Welke invloed heeft woordkennis op leesbegrip?

AMSTERDAM - Vrijdagmiddag verdedigt Marjolein Cremer aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) haar proefschrift Accessing Word Meaning: Semantic Word Knowledge and Reading Comprehension in Dutch Monolingual and Bilingual Fifth-Graders. In haar dissertatie gaat zij in op de invloed van woordkennis op het leesbegrip. Daarover bericht de website van de UvA.

Woordkennis is een van de factoren die de leesvaardigheid, en daarmee het schoolsucces, van kinderen bepalen. Cremer onderzocht of en – zo ja – in welke mate semantische kennis van concrete woorden, en het snel en automatisch paraat hebben daarvan, bijdraagt aan het leesbegrip van kinderen.

De promotie begint om 14.00 uur en vindt plaats in de Agnietenkapel aan de Oudezijds Voorburgwal 229-231 in Amsterdam.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Universitair docent Harry Pettit verlaat definitief de Radboud Universiteit

    Vandaag om 13:54
    • Docenten

    Werknemers onderwijs en zorg hebben meest stressvolle banen van Nederland

    Vandaag om 10:11

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht