10 april 2014 om 11:11
< 1 min lezen

Hanzehogeschool Groningen start in september met nieuw vak Zorgmarketing

De Hanzehogeschool in Groningen gaat komend studiejaar het nieuwe vak Zorgmarketing aanbieden. In het vak ligt de nadruk op de link tussen ondernemerschap en zorg. De hogeschool wil daarmee inspelen op de noodzaak voor zorginstelling om aan goede marketing te doen. 

Met de invoering van marktwerking in 2005 is het belang van een goede marketing voor zorginstellingen sterk toegenomen. De instellingen moeten er zelf voor zorgen dat zij een goede indruk achterlaten bij verwijzers, zorgverzekeraars, de gemeente en patiënten.

Het vak Zorgmarketing zal uit twee delen bestaan. In het eerste deel wordt aandacht besteed aan analyses en strategie en in het tweede deel ligt de nadruk op de uitvoering en marketingtechniek. Studenten moeten opdrachten uitvoeren zoals het schrijven van een marketingplan voor een ziekenhuis of ouderenzorgorganisatie.

Volgens docent Karel Jan Alsem biedt het nieuwe vak een goede voorbereiding op een baan in de zorg. “Met dit vak leren we de studenten dat marketing in de zorg anders is dan andere marketing. Studenten die een zorgopleiding volgen leren dat het in de zorg niet allen om goede, professionele zorg gaat maar ook om empathie en klantgerichtheid. En om durf om de zorgorganisatie op de kaart te zetten.”

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Staatsbezoek richt zich op journalistiekonderwijs in Tilburg

    Gisteren om 15:39
    • HBO

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Gisteren om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht