30 april 2014 om 13:41
< 1 min lezen

Gecombineerde brugklassen vergroten aantal hogeropgeleiden

Leerlingen van verschillende onderwijsniveaus eerst een of twee jaar in één klas zetten op de middelbare school vergroot het aantal hogeropgeleiden. Dat suggereren de resultaten van onderzoek naar onderwijsbeleid van de Erasmus Universiteit Rotterdam, zo meldt de universiteit.

Het onderzoek van promovendus Roel van Elk van de Erasmus Universiteit laat zien dat het waarschijnlijk loont om pas later in het voortgezet onderwijs te selecteren op onderwijsniveau. In een van zijn studies naar onderwijsbeleid bestudeerde Van Elk het effect van het tijdstip van selecteren op het behalen van een diploma in het hoger onderwijs. Hij vergeleek leerlingen met een mavo-advies die na de basisschool direct naar de mavo gingen met leerlingen die eerst in een gecombineerde brugklas kwamen.

Volgens Van Elks analyse heeft vroege selectie een negatief effect voor mavo-leerlingen op het afronden van het hoger onderwijs. Omgekeerd lijken havo-leerlingen geen negatieve invloed te ondervinden van leerlingen met een mavo-advies in de gecombineerde klas. Deze uitkomsten suggereren dat het uitstellen van het tijdstip waarop leerlingen worden geselecteerd op niveau het aantal hogeropgeleiden in Nederland kan vergroten.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Universiteit

    Tilburg University stelt eisen aan samenwerking met Hebrew University

    Vandaag om 12:08
    • Universiteit

    Minder studenten gestart met een studie op een universiteit en hogeschool

    Vandaag om 09:02

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht