17 juni 2014 om 14:04
< 1 min lezen

Tweetalig kind presteert beter bij vertrouwen leerkracht in ouders

Het vertrouwen dat leerkrachten hebben in de ouders van hun leerlingen blijkt een belangrijke factor in de schoolprestaties van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marije Jansen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij onderzocht factoren die van invloed kunnen zijn op de taalontwikkeling van kinderen in groep 3 van de basisschool, zo meldt de universiteit.

Janssen vergeleek de taalontwikkeling bij Nederlandstalige en tweetalige (Turks-Nederlands) kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus. Ze onderzocht verschillende factoren die de taalvaardigheid kunnen beïnvloeden zoals bewustzijn van de klankstructuur van taal, het werkgeheugen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de vertrouwensband tussen de ouders en docenten.

De vertrouwensband tussen ouders en leerkrachten blijkt opvallend belangrijk voor de schoolprestaties van de kinderen met een beperkte taalvaardigheid. Daarbij was het vertrouwen dat de leraren hebben in de ouders belangrijker dan andersom. Volgens Janssen is voor het voorkomen van leerachterstanden belangrijk dat voorschoolse educatie hand in hand gaat met een goede samenwerking tussen school en ouders.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    TBI Praktijkfonds en The Brink Agency brengen onderwijs tot leven

    Gisteren om 15:34
    • Basisonderwijs

    Achtstegroepers Maastricht mogen aankomend schooljaar niet zelf een middelbare school kiezen

    Gisteren om 12:23

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant