28 augustus 2014 om 13:40
< 1 min lezen

Ambassadeur Jeugdwerkloosheid wil uitzendbranche betrekken bij onderwijs

Ambassadeur Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk wil dat de uitzendbranche betrokken wordt bij het onderwijs. Nu worden jongeren nog te weinig voorbereid op een loopbaan na hun opleiding. Door die taak uit te besteden aan de uitzendorganisaties hoopt Sterk dat jongeren een betere aansluiting op de arbeidsmarkt vinden. Dat meldt Nu.nl.

Op school is er nog te weinig aandacht voor de periode die komt na het afstuderen, vindt Sterk. Docenten richten zich op het uitwisselen van informatie, op de studievoortgang en prestaties. Het ontwikkelen van loopbaanvaardigheden komt veel minder aan bod. De ambassadeur wil nu uitzendorganisaties inschakelen om jongeren beter voor te bereiden op het werkende leven.

Sterk denkt daarbij aan onder mee het leven van lessen in loopbaanoriëntatie, sollicitatietrainingen, begeleiding in studiekeuze en advies bij het opstellen van een CV. Vooral het maken van de juiste studiekeuze is volgens de ambassadeur erg belangrijk. Veel leerlingen en studenten vallen uit doordat de studie niet blijkt wat ze ervan hadden verwacht. Op het mbo valt zelfs jaarlijks de helft van het aantal scholieren in het eerste jaar uit door een verkeerde studiekeuze.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van mbo
    • HBO

    Week van de Techniek: jongens en meiden maken zeer uiteenlopende keuzes als het om techniek gaat

    Gisteren om 09:05
    • HBO

    Hogescholen vragen meer aandacht voor mantelzorg in het onderwijs

    12 november 2025 om 16:11

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht