6 november 2014 om 13:19
< 1 min lezen

Aardrijkskunde over duurzaamheid

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat duurzaamheid meer op de kaart gezet moet worden in het onderwijs. Het aardrijkskundeonderwijs biedt hiervoor veel aanknopingspunten. Duurzaamheid is direct verbonden met de onderwerpen in het aardrijkskundeonderwijs zoals klimaat, water, energie- en grondstoffen, de leefbare stad, arm-rijk, voedselvoorziening en mobiliteit. Dit meldt het Koninklijk Nederland Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). 

Op dinsdag nam de Tweede Kamer een motie van de Partij voor de Dieren aan over duurzaamheid in het onderwijs. Daarmee is besloten dat duurzaamheid in het lespakket opgenomen moet worden. Hoe dat precies gedaan moet worden, wordt nog onderzocht. Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap vindt echter dat het vak aardrijkskunde zich hier uitstekend voor leent. Volgens de Knag staat de relatie mens – natuur centraal bij het vak. 

Vrijdag 7 november komen 1.000 aardrijkskundedocenten bij elkaar in Schouwburg Almere voor kennisuitwisseling en nascholing over het thema ‘Duurzame leefomgeving’. Dit gebeurt tijdens de Onderwijsdag van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap, landelijk een van de grootste onderwijsbijeenkomsten voor een afzonderlijk schoolvak.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Tweede Nationale Blijf uit de Dode Hoek Dag op basisscholen in Nederland

    Vandaag om 09:33
    • Basisonderwijs

    Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

    Gisteren om 11:02

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht