20 juli 2015 om 14:23
< 1 min lezen

Wetenschappelijk symposium: ‘Embodied cognition in multimedia learning’

Op 8 september worden de resultaten van twee onderzoeken naar embodied cognition gepresenteerd tijdens een wetenschappelijk symposium. De onderzoeken gaan om 'belichaamde cognitie' bij het leren rekenen, grammatica, natuurkundige concepten en taalverwerving. Dat meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Cognitieve processen zouden zijn gegrond in perceptie en actie. Motorische activatie zou het leren van bijvoorbeeld taal bevorderen. In het NRO-project ‘Yes Wii can’ wordt onderzocht of dat ook geldt wanneer motorische activatie wordt toegevoegd aan animaties. Dit door het laten zien van gebaren in animaties, het zelf maken van gebaren tijdens het zien van animaties of het zelf aansturen van animaties door middel van gebaren (met de Nintendo Wii). De uitvoerders van dit onderzoek hebben van het Nationaal Initiatief Hersenen & Cognitie subsidie voor een onderzoeksproject over het observeren/maken van gebaren tijdens het leren van woorden ontvangen.

Tijdens het symposium worden drie keynotes verzorgd. Daarnaast worden de deelnemers uitgenodigd hun eigen bevindingen te delen in een poster-/demosessie. De voertaal van het symposium is Engels. Toegang is gratis, maar aanmelden van te voren is gewenst. Op de projectwebsite www.ecml.nl is meer informatie over het symposium te vinden. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Rijbewijs 2026: kosten, keuringen en nieuwe regels

    24 december 2025 om 12:16
    • Cursussen

    Adriaan van Dis spreekt eerste Loe de Jong-lezing uit tijdens Werkconferentie Holocausteducatie

    23 december 2025 om 10:34

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant