31 juli 2015 om 14:07
< 1 min lezen

Basis- en voortgezet onderwijs willen kloof verkleinen

Basisschool Het Talent in Lent en het Kandinsky college in Nijmegen werken samen om de kloof tussen basis- en voortgezet onderwijs te verkleinen. Zo zijn er bijvoorbeeld hoogbegaafde leerlingen van de basisschool die al vakken Engels en scheikunde op de middelbare school volgen. Dat meldt de Gelderlander.

Aan het begin van het schooljaar is het idee van de samenwerking ontstaan. De basisschool is toen begonnen met een proef in het geven van tweetalig onderwijs. Over vier jaar gaat de overheid bekijken of meer basisscholen tweetalig onderwijs mogen geven. Naast dat leerlingen van de basisschool al enkele lessen op de middelbare school volgen, geven ook docenten van het Kandinsky lessen op de basisschool.

Rector van het Kandinsky College, Yolante Ulenaers, is positief over de samenwerking: “Op het Talent volgen alle leerlingen al een eigen leerroute, in een eigen tempo. Als Kandinsky onderzoeken we hoe we het goede van deze aanpak kunnen inzetten op onze school.”

De D66 wil basisscholen de vrijheid geven om maximaal de helft van de reguliere lessen in het Engels, Frans of Duits te geven. Dit zou jongeren later meer kans moeten bieden op een stage of baan over de grens. Nu doen twaalf scholen in Nederland mee aan een pilot waar tot 50 procent van de reguliere lessen in het Engels gegeven worden.  

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Onderwijsplatform Qrabbl neemt netwerk van bemiddelaar Lukida over

    Gisteren om 14:42
    • Basisonderwijs

    Leerlingen oefenen wat ze moeten doen tijdens een langdurige stroomuitval

    Gisteren om 09:58

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht