24 november 2015 om 14:18
< 1 min lezen

Taalwetenschappers: ‘Laat studenten zelf schrijfopdrachten verbeteren’

Docenten kunnen fouten in de schrijfopdrachten van studenten beter omcirkelen of onderstrepen zodat de studenten het zelf moeten verbeteren. Het helpt de studenten om zelf problemen op te lossen en de regie te nemen over hun leerproces. Dat concluderen taalwetenschappers uit een experiment met veertig Amerikaanse studenten die Koreaan, Spaans of Frans leren. Dat meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb).

Wanneer docenten de fouten in een dagboektekst van de studenten markeerden, bleek een derde in staat om deze fouten zelfstandig te verbeteren. Volgens de onderzoekers kunnen docenten verbeteringen die niet al te ingewikkeld zijn best overlaten aan studenten. De wetenschappers vonden 4.019 fouten in 162 schrijfopdrachten. In de helft van de gevallen verbeterden de studenten de verschrijvingen na onderstreping door de leerkracht. De studenten bleken wel moeite te hebben met verkeerde verbuigingen en vervoegingen. In één op de vijf gevallen slaagden de studenten erin om verkeerd woordgebruik zelfstandig te verbeteren.

Volgens onderzoeker Eun Sung van de universiteit van Sogang is het niet per se nodig fouten die blijven staan in een tweede correctieronde alsnog te verbeteren. “Belangrijker is het om enkele veelvoorkomende fouten klassikaal te bespreken”, aldus de onderzoeker.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • Docenten

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Vandaag om 10:57
    • Docenten

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Vandaag om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht