31 december 2015 om 08:18
< 1 min lezen

Fysiek contact in pedagogische relatie moet uit de taboesfeer

De protocollen die overheid en instellingen hebben opgesteld om fysiek contact met kinderen te beperken, gaan veel te ver. Affectieve aanraking accentueert juist de verbondenheid tussen mensen, zo blijkt uit onderzoek van pedagoge Simone Mark. Dit meldt Eenvandaag.

Pedagoge en onderwijsdeskundige Simone Mark deed onderzoek naar het aanraken van leerlingen in het peuter- en kleuteronderwijs. Zij noemt affectief aanraken een levensbehoefte die leidt tot verbondenheid met jezelf en met andere mensen. Het bevestigt je ‘zijn’.

Overheden en instellingen kiezen uit angst voor incidenten voor een instrumentele aanpak waarbij kinderen zo min mogelijk fysiek contact hebben met pedagogen en professionals. Mark vindt dat deze protocollering volledig is doorgeslagen. Zij pleit ervoor om de protocollen voor het aanraken van kinderen in het peuter- en kleuteronderwijs opnieuw onder de loep te nemen. Want ook fysiek contact is belangrijk in de pedagogische relatie tussen leerling en professional.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    12 september 2025 om 10:57
    • Basisonderwijs

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    12 september 2025 om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland