24 februari 2016 om 09:41
< 1 min lezen
Rijksuniversiteit Groningen heeft de domste universitaire reclameleus
Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) reikt morgen de prijzen uit voor de domste universitaire reclameleuzen. De Rijksuniversiteit Groningen heeft hierin de eerste prijs behaald met de slogan 'Born leaders reach for infinity'. Dit meldt het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten.
De uitslag van H.NU’s Domheidsranking 2016 laat zien dat de Rijksuniversiteit Groningen de eerste prijs wint met haar slogan ‘Born leaders reach for infinity’. De Universiteit van Amsterdam heeft met de leus ´We are U´ een tweede plaats bereikt, terwijl de universiteit van Leiden de derde plaats bekleedt met ‘Excelleren in vrijheid’.
Het Platform H.NU schreef de wedstrijd uit als een kritiek op de sterk toegenomen economisering van de universiteiten. De vaak onzinnige reclameleuzen vormen een onderdeel van een geregeld herziene universitaire huisstijl en ‘branding campagne’. Deze economisering wordt vormgegeven door steeds verder uitdijende marketing- en PR-afdelingen. Ze is gebaseerd op een visie op de universiteit als een bedrijf dat in de markt gezet moet worden, en leidt tot een geld verspillende concurrentie tussen universiteiten.
Meer dan 3.200 mensen brachten hun stem uit. Criteria waren onder andere het opvallend ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek, en de algemenere onzinnigheid van de leus.
© Nationale Onderwijsgids