21 april 2016 om 07:44
< 1 min lezen

Promovendi worden onvoldoende begeleid in onderwijstaken

Promovendi krijgen vaak onvoldoende of geen scholing en begeleiding voordat zij les gaan geven aan studenten. Dit blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN), zo meldt de Volkskrant.

257 promovendi van dertien Nederlandse universiteiten zijn bevraagd in het onderzoek. 35 procent gaf aan dat zij geen begeleiding of scholing hebben gehad in het leren doceren. 46 procent kreeg wel begeleiding in het lesgeven, maar vond de tijdsduur van de scholing te kort en de ondersteuning onvoldoende. 
 
Het ISO en het PNN willen dat universiteiten verplicht worden promovendi goed voor te bereiden op onderwijstaken. Er zou een basistraining moeten komen en een structurele begeleiding.
 
Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) zegt in een reactie hierop dat ze de universiteiten gaat vragen er werk van te maken om in gesprek met hun promovendi tot een goede aanpak te komen. Zij onderschrijft het belang van goede begeleiding en voldoende tijd in het voorbereiden op lestaken door promovendi. Ook de Vereniging van Universiteiten (VSNU) vindt dit belangrijk en wil met het ISO en het PNN de problemen bespreken om zo tot verbeteringen te komen. 
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Cursussen

    Cursus voor inwoners van Harderwijk die weinig met het openbaar vervoer reizen

    10 september 2025 om 13:49
    • Cursussen

    Radiozenders spelen grote rol in Week van Lezen en Schrijven

    9 september 2025 om 13:43

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht