22 november 2016 om 15:42
< 1 min lezen

‘School die autonomie leerkracht stimuleert draait beter’

Het welbevinden van leerkrachten en de prestaties van scholen hebben veel baat bij een goed ingebed Human Resource beleid, met bijvoorbeeld activiteiten gericht op werving, selectie, scholing, beoordeling en het vergroten van autonomie. Dat blijkt uit het proefschrift van promovenda Tessa Janssen over de relatie tussen HRM en prestaties in het primair onderwijs. Dit meldt Erasmus Universiteit.

Janssen onderzocht onder meer de rol van de schoolleider en afstemming tussen besturen, schoolleiders en leerkrachten op het gebied van HRM. Uit haar onderzoek blijkt dat leerkrachten het HRM-beleid vaak anders ervaren dan dat schoolleiders naar eigen zeggen toepassen. En juist de percepties van leerkrachten van het HRM-beleid zijn belangrijk voor hun welbevinden blijkt uit het onderzoek. HRM-beleid draagt eraan bij dat leerkrachten zich thuis voelen in hun organisatie en dat zij een match ervaren met de kenmerken van hun baan. Hoe beter leerkrachten zichzelf thuis voelen in hun school, hoe tevredener zij zijn. Tevreden medewerkers zijn vaker bereid zich in te zetten voor de organisatie, wat kan leiden tot betere prestaties.
 
De schoolleider blijkt in dit proces de spil waar het om draait. Als zij leerkrachten stimuleren door veel autonomie te geven en meer HRM-activiteiten toe te passen, hebben de leerkrachten het meer naar hun zin, concludeert Janssen. Scholen met dergelijke schoolleiders halen vaker hun gestelde doelen en zijn in staat in te spelen op ontwikkelingen in de omgeving. Maar dat het beleid soms netjes op papier staat, wil niet altijd zeggen dat het in de praktijk wordt toegepast of dat leerkrachten het zo ervaren. Kenmerken van de schoolleider, zoals de leiderschapsstijl die wordt gebruikt, hebben invloed op in welke mate leerkrachten HRM activiteiten ervaren.
 
De context van scholen blijkt een belangrijke factor die de percepties van leerkrachten beïnvloedt. Er blijkt dat leerkrachten minder HRM-activiteiten ervaren op scholen met veel leerlingen van ouders met een laag opleidingsniveau. Ook ervaren zij minder een autonomie vergrotende leiderschapsstijl van de schoolleider. Op die scholen zijn leerkrachten ook minder tevreden.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36
    • Basisonderwijs

    Nieuwe brochure: zo wordt het primair onderwijs in 2026 bekostigd

    Gisteren om 13:58

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht