18 januari 2017 om 16:27
< 1 min lezen

Onderzoek naar kennis exacte vakken onder basisschoolleerlingen

In 2019 gaat de Universiteit Twente de Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) uitvoeren. In dit onderzoek wordt de kennis van leerlingen in het basisonderwijs in de exacte vakken getoetst. Het onderzoek wordt gefinancierd door subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dat meldt NRO.

TIMSS geeft landen de mogelijkheid in kaart te brengen hoe goed leerlingen op bepaalde onderdelen in de exacte vakken presteren in vergelijking tot andere landen. Daarnaast verzamelt TIMSS informatie die gebruikt kan worden om te zoeken naar verklaringen voor prestatieverschillen tussen leerlingen in verschillen landen. Gehoopt wordt dat met deze kennis de ongelijkheid tussen en binnen landen in de onderwijskansen van leerlingen teruggedrongen kan worden.

Via vragenlijsten voor leerlingen, leraren en schoolleiders wordt informatie verzameld over de onderwijscontext. TIMSS wordt afgenomen in het basisonderwijs (tienjarigen), voortgezet onderwijs (veertienjarigen) of voor beide groepen. Nederland neemt deel aan de toets voor tienjarigen. Nederland is een van de bijna 60 landen die deelnemen aan het grootschalige internationaal vergelijkend onderzoek op dit terrein. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht