10 februari 2017 om 10:41
< 1 min lezen

Deskundigen: dyslexie niet het gevolg van slecht onderwijs

Er is veel ophef over het ontstaan van dyslexie. Eerder deze week meldden drie hoogleraren dat slecht onderwijs als oorzaak kan worden gezien. Dit standpunt wordt door een aantal deskundigen op het gebied van dyslexie verworpen. Volgens hen zegt de kwaliteit van het onderwijs niets over het ontwikkelen van dyslexie. Dat meldt RTL Nieuws.

Het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) reageert op de ophef die er is ontstaan. Onderwijs dat van goede kwaliteit is, helpt kinderen niet uit hun dyslexie. “Kinderen zijn niet het slachtoffer van slecht onderwijs”, aldus het NKD. Volgens de organisatie worden dyslexie en dyscalculie te makkelijk over een kam geschoren met andere leermoeilijkheden.

Het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) deelt de mening van het NKD. In een reactie wordt benadrukt dat het onderwijs weliswaar van betekenis kan zijn door middel van extra leesoefeningen, maar dyslexie is daardoor niet ineens verdwenen.  

Dat de opvatting van de universitaire hoogleraren afwijkt van die van de deskundige organisaties, gebeurt wel vaker. Dat zegt de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK). Dyslexie heeft volgens deze organisatie juist te maken met hoe leesrijp een kind is. Is dit niet het geval, dan komt leesonderwijs voor deze kinderen simpelweg nog te vroeg.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht