10 april 2017 om 10:57
< 1 min lezen

‘Werkdruk leraren door grote klassen en papierwerk’

De werkdruk voor leraren in het basisonderwijs wordt veroorzaakt door grote klassen, te veel leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en vooral door administratieve rompslomp. De verplichting om alles te vast te leggen en te documenteren is voor leerkrachten enorm tijdrovend.

Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS en de regionale omroepen. Leraren klagen massaal over de administratieve werklast. Het gaat volgens hen al lang niet meer alleen om lesgeven aan kinderen. Het belangrijkst is een kloppende boekhouding, die onder meer bestaat uit vragenlijsten over sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind en allerlei toetsoverzichten.

Het onderzoek is gehouden onder bijna zevenhonderd leerkrachten die wilden vertellen over de werkdruk die ze ervaren. Zij konden kiezen uit zestien oorzaken van de hoge werkdruk.

De administratieve last, zoals het bijhouden van dossiers en leerlingvolgsystemen, werd het meest genoemd (36 procent). De onderzoekers noemen het opvallend dat maar weinig leerkrachten (15 procent) de hoge werkdruk toeschrijven aan een te groot aantal leerlingen met gedragsproblemen.

“Je hoeft de mensen die voor de klas staan niet op alles te controleren”, reageerde voorzitter Liesbeth Verheggen van de Algemene Onderwijs Bond (AOb) maandag op NPO Radio 1. “Als je voor elk kind allerlei gegevens moet bijhouden, maakt het nogal uit of er dertig of 23 kinderen in een klas zitten.” Volgens Verheggen gaat het terugbrengen van de groepsgrootte veel geld kosten maar zijn kleinere klassen noodzakelijk om het werkbaar te houden.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Gisteren om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    25 november 2025 om 14:36

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg