10 mei 2017 om 17:08
< 1 min lezen

Scholen kunnen regeldruk zelf oplossen

De afspraken van basisscholen zelf dragen bij aan de hoge regeldruk die leerkrachten ervaren. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Sander Dekker dat scholen daarom ook naar zichzelf moeten kijken om die hoge druk te verminderen. Dat meldt VOS/ABB.

Volgens Dekker is het van belang dat scholen hun administratie kritisch reflecteren. Omdat de administratie op scholen niet gelijk wordt vormgegeven, is het noodzakelijk om alleen zaken te registreren die het onderwijs kwalitatief ten goede komen. Onnodige dubbele administratie kan in veel gevallen worden voorkomen. Op het gebied van efficiëntie valt er voor veel scholen een hoop van elkaar te leren, zo schrijft de staatssecretaris.

Om de hoge regeldruk te verlagen zouden scholen er goed aan doen om eerst intern met elkaar te praten. Pas daarna kan het bestuur en  het samenwerkingsverband voor passend onderwijs erbij gehaald worden, aldus Dekker. Hij is van mening dat een professionele werkcultuur voorop moet staan. Daarmee bedoelt hij dat leraren en schoolleiders hun eigen positie goed moeten kennen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Ouders klagen school aan bij College voor de Rechten van de Mens na conflict over Free Palestine-shirt

    Vandaag om 14:53
    • Basisonderwijs

    Goede samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen voor betere toezicht en handhaving

    Vandaag om 14:20

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg