15 juni 2017 om 16:38
< 1 min lezen

‘Concentratie van basisschoolleerlingen blijkt ’s middags het grootst’

Basisschoolleerlingen zijn ‘s middags beter geconcentreerd op de lessen dan ‘s ochtends. Dit blijkt uit nieuw Brits onderzoek. Een opvallende conclusie, omdat eerder steeds werd aangenomen dat de concentratie van kinderen hoger is aan het begin van de dag. Dit meldt RTL Nieuws.

Uit het Britse onderzoek onder duizenden leerlingen tussen de negen en de elf jaar bleek dat de kinderen opvallend alerter, sneller en minder slaperig waren in de middag. Ook gaven de kinderen zelf aan dat ze zich slaperiger voelen in de ochtend, en meer energiek in de avond. 70 procent van hen bleek een avondmens te zijn. 
 
Deze bevindingen sluiten aan bij eerder onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs in Hardenberg. Hieruit bleek dat alle leerlingen beter scoorden op proefwerken wanneer ze deze later op de dag aangeboden kregen. Naar aanleiding hiervan heeft de scholengemeenschap de lestijden aangepast en proefwerken standaard verschoven naar de middag.
 
Dit zou voor de hogere groepen van de basisschool ook kunnen werken. Veel scholen hebben tegenwoordig met het continurooster, waarbij het grootste gedeelte van het werk ‘s ochtends wordt gedaan en de kinderen ‘s middags eerder vrij zijn. Voor de concentratie blijkt dit dus niet het beste ritme te zijn. De vraag is alleen of een later rooster in te bedden is in het gezinsleven van elke dag.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Ouders klagen school aan bij College voor de Rechten van de Mens na conflict over Free Palestine-shirt

    Gisteren om 14:53
    • Basisonderwijs

    Goede samenwerking tussen gemeenten en schoolbesturen voor betere toezicht en handhaving

    Gisteren om 14:20

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg