18 april 2018 om 11:24
< 1 min lezen

‘Professionals moeten zich meer richten op de rol van de vader’

Professionals die met jonge kinderen werken, zien de moeder vaak als aanspreekpunt tijdens gesprekken of bij hulp- en zorgvragen. Vaders worden veelal genegeerd als het gaat om de zorg van hun kinderen, zeggen diverse experts en het ministerie van Onderwijs. Om dit probleem op te lossen, heeft onderzoeks- en adviesbureau Sardes een handleiding gemaakt voor artsen, consultatiebureaus, pedagogisch medewerkers en leraren met daarin handvatten om vaders meer te betrekken bij het gesprek over hun kind. Dat meldt het Algemeen Dagblad. 

Ouders die bijvoorbeeld samen naar een 10-minutengesprek op school komen, merken dat enkel de moeder wordt aangesproken en de vader er als toeschouwer bij zit. Ook vragen scholen nog steeds alleen om luizenmoeders of voorleesmoeders en niet om de mannelijke varianten. “Vaders hebben soms het idee dat ze voor spek en bonen bij een gesprek zitten. Dat vergroot niet bepaald hun betrokkenheid bij de opvoeding”, zegt Louis Tavecchio, emeritus hoogleraar Pedagogiek.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Onderzoek naar lerarenopleidingen primair onderwijs biedt belangrijke inzichten

    Vandaag om 11:02
    • Basisonderwijs

    Pauline Slot nieuwe bijzonder hoogleraar op Leerstoel Integratieve pedagogiek kinderopvang-onderwijs

    Vandaag om 08:50

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland