17 mei 2018 om 08:34
< 1 min lezen

‘Speciaal onderwijs beter voor leerlingen met gedragsproblemen’

Leerlingen met gedragsproblemen blijken beter te presteren in het speciaal onderwijs dan in het regulier onderwijs met extra ondersteuning. Dit blijkt uit onderzoek van promovenda Inge Zweers van de Universiteit Utrecht. Dit is opmerkelijk omdat over het algemeen wordt aangenomen dat leerlingen het meeste baat hebben bij inclusief onderwijs. Dit meldt de Universiteit Utrecht.

Voor haar onderzoek volgde Zweers voor een periode van anderhalf jaar een groep leerlingen met gedragsproblemen vanaf het moment dat er extra ondersteuning hiervoor werd aangevraagd. Een deel van deze leerlingen kreeg deze extra ondersteuning binnen het regulier onderwijs (inclusief onderwijs), een ander deel ging naar het speciaal onderwijs (exclusief onderwijs).
 
Vóór de ondersteuningsaanvraag was er geen verschil in functioneren tussen de inclusieve en exclusieve leerlingen. Na anderhalf jaar presteerden exclusieve leerlingen gemiddeld genomen beter dan vergelijkbare inclusieve leerlingen. Hieruit blijkt dat het speciaal onderwijs het academisch en sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen met gedragsproblemen duidelijk kan bevorderen. Eenvoudigweg alle leerlingen met gedragsproblemen in het regulier onderwijs handhaven lijkt daarom niet nastrevenswaardig. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Kindcentrum De Blieken opent ANWB Verkeersplein

    Gisteren om 15:00
    • Basisonderwijs

    NPO Zapp zet zich met campage Stip it in tegen pesten

    Gisteren om 13:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht