1 juni 2018 om 16:17
< 1 min lezen

Veranderingen in administratieplicht personenregister kinderopvang

Over precies een maand wijzigt de administratieplicht voor het personenregister in de kinderopvang. Per 1 juli moeten houders van kinderopvangcentra en gastouderbureaus de naam, geboortedatum en het burgerservicenummer bewaren van betrokkenen bij hun organisatie. De verplichting om Verklaringen omtrent Gedrag (VOG) te bewaren, vervalt. Dit meldt Brancheorganisatie Kinderopvang.

Op 1 maart is het personenregister voor de kinderopvang ingevoerd. In dit register moeten alle betrokkenen bij kinderopvang ingeschreven staan, dus niet alleen pedagogisch medewerkers, maar ook stagiairs, uitzendkrachten, vrijwilligers, zelfstandigen en structureel aanwezigen. Ingeschrevenen worden continu gescreend op strafbare feiten die belemmerend zijn voor het werken met kinderen. Ook medewerkers die al continu gescreend werden vóór 1 maart moeten vanaf 1 juli ingeschreven staan in het personenregister.

De inspecteur van de GGD mag de gegevens tijdens zijn inspectie opvragen bij de houder van het gastouderbureau of kindcentrum om  zo de inschrijvingen in het register te controleren. Bij nalatigheden riskeren kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus een boete.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Grootste kinderopvangorganisatie van Nederland blijft trouw aan Zeeland

    24 december 2025 om 10:55
    • Kinderopvang

    Kindje overleden bij kinderopvang in Papendrecht

    23 december 2025 om 14:21

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant