27 juni 2018 om 09:03
< 1 min lezen

Docenten missen tijd en middelen voor ondersteuning zorgleerlingen

Leraren hebben meer tijd en middelen nodig dan ze nu hebben om leerlingen die meer zorg nodig hebben de juiste ondersteuning te bieden. Dat blijkt uit een enquête onder docenten van onderwijsvakbond AOb. Dit meldt AOb.

Sinds het passend onderwijs gaan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk naar het reguliere onderwijs. Gemiddeld zitten er in een reguliere klas drie tot vijf leerlingen die extra zorg nodig hebben. Bij de invoering in 2014 uitten veel leraren al de vrees niet voldoende in staat te zijn om deze leerlingen te bieden wat ze nodig hebben. In de enquête onder 227 respondenten gaf 90 procent als antwoord nog steeds onvoldoende tijd en faciliteiten te hebben voor ondersteuning aan zorgleerlingen. 
 
In de enquête werd ook gevraagd naar de verschillen in de zorg aan leerlingen. Uit de antwoorden blijkt dat scholen meestal wel raadt weten met leerlingen met dyslexie, licht autisme of hoogbegaafdheid en leerlingen die medicijnen gebruiken. Moeilijker wordt het als er dove of blinde leerlingen op school komen of kinderen met gedragsproblemen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Conciërge basisschool Zoetermeer verdacht van maken en bezitten kinderporno

    Vandaag om 09:47
    • Basisonderwijs

    Bezuiniging op onderwijskansenregeling teruggedraaid

    Vandaag om 09:30

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht