25 juli 2018 om 10:28
< 1 min lezen

‘Meester in de Klas’-aanpak vermindert probleemgedrag leerlingen

Het interventieprogramma Meester in de Klas blijkt effectief om probleemgedrag bij leerlingen te verminderen. Steeds meer scholen voor (voortgezet) speicaal onderwijs maken gebruik van het programma. Vooral op scholen met cluster-4 onderwijs leidt de aanpak tot minder incidenten in de klas. Dit meldt Klik.

Cluster-4 scholen bieden onderwijs aan leerlingen met psychiatrische en/of gedragsproblemen. De lessen verlopen vaak onrustig omdat leerlingen probleemgedrag vertonen in de klas. De aanpak Meester in de Klas blijkt goed te werken om meer rust in de klas te brengen.

Het programma werd ontwikkeld door Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam. De aanpak zet contact maken met de leerlingen centraal in plaats van het straffen en beheersen van leerlingen. Scholenkoepel De Onderwijsspecialisten maakte onlangs bekend dat op vijf van de zes cluster-4 scholen die werken met het programma het probleemgedrag van leerlingen in de afgelopen twee jaar minder is geworden. inmiddels werken landelijk zo’n 150 van de 633 (v)so-scholen in Nederland met het programma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Basisonderwijs

    Drentse basisschoolkinderen kunnen in oktober gratis deelnemen aan culturele activiteiten

    Vandaag om 12:03
    • Basisonderwijs

    Dag van de Leidster: maak kans op een VVV-cadeaukaart t.w.v. €25

    Vandaag om 11:13

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht