17 oktober 2018 om 16:20
< 1 min lezen

Open Universiteit onderzoekt nut concentratiehulpmiddelen in de klas

Veel basisscholen gebruiken hulpmiddelen die ervoor moeten zorgen dat kinderen zich beter kunnen concentreren. Of deze middelen ook daadwerkelijk helpen, is nog maar de vraag. De Open Universiteit is daarnaar een onderzoek gestart, met medewerking van diverse Limburgse scholen. Dit meldt De Limburger.

Hulpmiddelen als koptelefoons, wiebelkussens en fidget spinners worden vaak ingezet bij drukke, onrustige of dromerige kinderen in de hoop dat zij zich daardoor beter kunnen concentreren in de klas. Leveranciers zien de laatste jaren duidelijk een toenemende vraag naar de concentratiehulpmiddelen.

Patty Vennekens, bestuurslid van Ketp (Kinderergotherapiepraktijken Nederland) en zelf ergotherapeut, vindt dat er gedegen onderzoek moet komen naar het nut van de hulpmiddelen. “Je doet kinderen tekort als je ze een hulpmiddel geeft dat ze niet eens nodig hebben.” Volgens Vennekens wordt er nu te snel naar een hulpmiddel gegrepen, terwijl je kinderen ook kunt leren om met prikkels om te gaan.

Uit eerder onderzoek van de Open Universiteit bleek al dat zo’n 30 procent van de leerlingen concentratieproblemen heeft in de klas. Vervolgonderzoek moet uitwijzen welk hulpmiddel bij welk kind nuttig is.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Gisteren om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant