29 januari 2019 om 13:42
< 1 min lezen

‘Meer schermtijd leidt tot slechtere score op ontwikkelingstoets bij kleuters’

Peuters en kleuters die meer tijd voor een scherm van een tablet, computer of televisie doorbrengen, hebben een lagere score op ontwikkelingstoetsen. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Calgary, meldt NU.nl.

Tijdens de meerjarige studie bleek dat tweejarige kinderen gemiddeld 2,4 uur per dag naar een scherm keken. Kinderen van 36 maanden keken 3,6 uur per dag en bij kinderen van 5 jaar was er juist weer afname te zien naar 1,6 uur per dag. Dat laatste komt waarschijnlijk door dat kinderen van die leeftijd naar school gaan, waardoor er minder tijd voor een tablet, computer of televisie overblijft. 
 
Volgens de onderzoekers is een duidelijk verband tussen meer schermtijd bij een leeftijd van 2 jaar en een slechtere score op ontwikkelingstoetsen bij een leeftijd van 36 maanden. Dit gegeven was ook terug te vinden bij kinderen van 36 maanden die meer schermtijd hadden. Hun ontwikkelingsscore was lager toen ze 5 jaar waren. 
 
Er was dus een significant slechtere score op de toetsen te zien als een kind meer schermtijd had. Maar andersom was niet altijd het geval: een slechte score wees niet altijd op veel schermtijd. De onderzoekers konden geen harde grens aangeven waarboven schermtijd nadelig wordt. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Basisonderwijs

    Stress thuis tast mentale gezondheid en latere inkomen van basisschoolleerlingen aan

    Vandaag om 09:00
    • Basisonderwijs

    Lerarenopleidingen primair onderwijs besteden veel aandacht aan taal en rekenen

    Gisteren om 12:51

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht