30 januari 2019 om 13:56
< 1 min lezen

‘Leesvaardigheid jongens gebaat bij flexibel onderwijs’

Wanneer docenten de vrijheid krijgen om maatwerk te leveren in het onderwijs, heeft dit een positieve invloed op de leesvaardigheid van hun leerlingen. Vooral jongens hebben baat bij meer flexibel onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek onder anderhalf miljoen 15-jarigen in 37 landen door onder meer twee sociologen van de Radboud Universiteit. Dit meldt de Radboud Universiteit.

Samen met een Amerikaanse collega zochten Margriet van Hek en Gerbert Kraaykamp naar de oorzaken van achterblijvende onderwijsprestaties van jongens. In alle onderzochte 37 landen blijken jongens namelijk slechter in lezen dan meisjes. Uit het onderzoek blijkt dat de structuur van het onderwijssysteem in een land daarmee te maken heeft. Hoe minder flexibel het onderwijs, des te groter het verschil in leesvaardigheid tussen meisjes en jongens.

Volgens de onderzoekers is het verschil tussen jongens en meisjes in Nederland relatief klein omdat docenten hier relatief veel vrijheid krijgen. De vroege selectie naar onderwijsniveau in Nederland speelt ook een rol. In landen waar kinderen pas op relatief late leeftijd moeten kiezen hebben meisjes een grotere voorsprong in leesvaardigheid.

Meer informatie over het onderwijs op de website van de Radboud Universiteit.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Kindcentrum De Blieken opent ANWB Verkeersplein

    Vandaag om 15:00
    • Basisonderwijs

    NPO Zapp zet zich met campage Stip it in tegen pesten

    Vandaag om 13:38

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland