29 mei 2019 om 14:01
< 1 min lezen

De Emoji-leesplank helpt leerlingen te kijken naar hun gevoel

Het lijkt erop dat steeds meer kinderen moeite hebben de toon of emotie van een tekst in te schatten zonder emoji's. In het onderwijs wordt nog weinig gebruikgemaakt van de emoji-taal. Daar moet verandering inkomen, dacht onderzoeker Maud Donga. Ze begon te experimenteren met een Emoji-leesplank. Hoe dat werkt? Leerlingen kunnen uitgeknipte emoji's over woorden plakken die een gevoel uitdrukken. Op deze manier lijken ze bijvoorbeeld in een reflectieverslag sneller bij hun emoties te komen. 

Lieke Huijbregts, docent op het Vitalis College in Breda, testte de Emoji-leesplank. Ze vroeg haar leerlingen hun eerste stagedagen te evalueren. Een meisje had een vervelende stagedag gehad. “Ze vond het lastig erover te praten. Pas na gebruik van de emoji’s kon ze woorden aan haar gevoel geven. En kon ik er met haar over praten”, aldus Huijbregts. Volgens Donga zijn emoji’s herkenbaar, concreet en worden ze dagelijks gebruikt door de jeugd. Ook hoopt ze de generatiekloof te verkleinen met de Emoji-leesplank.

Professor Rob Martens, hoogleraar Onderwijskunde aan de Open Universiteit in Heerlen, verwelkomt de ontwikkeling. “Het is echt nodig dat het onderwijs meer aansluit bij de belevingswereld van kinderen.” De Emoji-leesplank kan daar volgens hem bij helpen. Lees het hele interview over de leesplank hier.

Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Basisonderwijs

    Winnaars Gouden Steunpilaar voor onderwijs ondersteunend personeel bekendgemaakt

    21 november 2025 om 08:51

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht