7 augustus 2019 om 16:18
< 1 min lezen

Wat kan ik doen met een klacht over de kinderopvang van mijn kind?

Een klacht over de kinderopvang kan worden besproken met een medewerker of de locatiemanager van de kinderopvangorganisatie. Komt u er niet uit? Dan kunt u een aantal stappen nemen om te proberen uw klacht toch nog op te lossen. Het gaat hier om klachten over een kindercentrum, gastouderbureau of peuterspeelzaal.

Stap 1: Klacht indienen bij kinderopvangorganisatie

 
U kunt een klacht alleen schriftelijk indienen bij de kinderopvangorganisatie. Hoe u dit kunt doen, staat in hun klachtenregeling.
 

Stap 2: Contact opnemen met Klachtenloket Kinderopvang

 
Heeft de kinderopvangorganisatie geen klachtenregeling? Of reageert de organisatie niet binnen 6 weken op uw klacht of neemt die uw klacht niet serieus? Dan kunt u contact opnemen met het Klachtenloket Kinderopvang. Dit hoort bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Van het loket krijgt u advies en informatie. Ook kunnen zij bemiddelen tussen u en de kinderopvangorganisatie. Dit is gratis. 

 

Stap 3: Klacht indienen bij Geschillencommissie Kinderopvang

 
Is uw klacht hierna nog niet is opgelost? Dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang. U betaalt hiervoor wel een beperkte vergoeding (klachtengeld). En om dit te kunnen doen, moet u eerst de interne klachtenprocedure van de kinderopvangorganisatie hebben doorlopen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
Bron: Rijksoverheid
 

Relevante artikelen

Alles van kinderopvang
    • Kinderopvang

    Architect mag starten met ontwerp nieuw kindcentrum ondanks dat grond nog niet in handen van gemeente is

    14 november 2025 om 15:17
    • Kinderopvang

    Kinderdagverblijf op melkveebedrijf mag uitbreiden naar 64 kinderen

    13 november 2025 om 10:56

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht