Vergelijking tussen examens is eigenlijk niet mogelijk
27 februari 2023 om 13:25
< 1 min lezen

Vergelijking tussen examens is eigenlijk niet mogelijk

In het nieuws gaat het vandaag over een onderzoek waarin examens uit 1990 en 2019 met elkaar vergeleken worden. Er is een vergelijking gemaakt voor twee vakken, wiskunde en natuurkunde. Met behulp van onderstaande infographic legt het College voor Toetsen en Examens (CvTE) uit waarom zo’n vergelijking niet mogelijk is. Dat meldt het CvTE. 

Het examenprogramma gaat met de tijd mee en is in dertig jaar door politieke en beleidsmatige besluiten aangepast naar de tijd van nu. Hierdoor zijn leerlingen van nu anders voorbereid en maken een ander examen dan leerlingen uit 1990. De prestaties van deze twee groepen zijn daardoor niet vergelijkbaar. 

Normhandhaving of absoluut normeren 

De centrale examens hebben wel steeds gemeten, en meten natuurlijk nog steeds, in welke mate leerlingen de CE-stof uit de (veranderde) examenprogramma’s beheersen. In periodes met een gelijk programma zorgt het CvTE er samen met Cito voor dat gelijke prestaties op verschillende examens gelijk gewaardeerd worden. We noemen dat normhandhaving of absoluut normeren. (De norm is de waarde die we toekennen aan een prestatie op een examen. Wanneer gelijke prestaties op verschillende examens gelijk gewaardeerd worden, spreken we van normhandhaving. Hiervoor hanteren we de N-term, zie voor meer uitleg Examenblad.)

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Examens

    Meneer Wietsma biedt natuurkundecontent aan op scholierenplatform

    11 september 2025 om 11:49
    • Examens

    Scholier slaagt alsnog voor examen Nederlands, rechter staat achter hem

    25 augustus 2025 om 09:41

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht