FIRST®-programma's geven technologieonderwijs een flinke boost
22 februari 2024 om 14:28
< 1 min lezen

FIRST®-programma’s geven technologieonderwijs een flinke boost

FIRST® LEGO® League en FIRST® Tech Challenge in Nederland zetten een belangrijke stap voorwaarts in het bevorderen van technologieonderwijs en het inspireren van jongeren om 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen. Met ASML als nieuwe sponsor wordt er een impuls gegeven aan dit doel. Dat meldt Platform Talent voor Technologie.

Met jaarlijks ongeveer 13.000 deelnemende jongeren in Nederland, bieden de FIRST®-programma’s een doorlopende leerlijn in robotica, technologie, en innovatie. De ondersteuning van verschillende sponsors, waaronder ASML, maakt deze internationaal toonaangevende onderwijsprogramma’s toegankelijker voor scholen en jeugdorganisaties. Inge Wouters, Programma Manager Education bij ASML, vertelt: “Deze samenwerking is een natuurlijke uitbreiding van onze missie om jongeren al vroeg te inspireren en hen voor te bereiden op de toekomst.”

STEM

Door jongeren vroeg in aanraking te laten komen met STEM (Science, Technology, Engineering and Mathmatics), wordt niet alleen gewerkt aan essentiële vaardigheden zoals probleemoplossing, teamwork en creativiteit maar ook aan een toekomst waarin de technologische en wetenschappelijke sectoren blijven groeien en innoveren.

In Nederland wordt FIRST LEGO League uitgevoerd door Platform Talent voor Technologie. Beatrice Boots, directeur van de organisatie, benadrukt: “De steun opent nieuwe deuren voor jongeren in Nederland om de interessante wereld van technologie te verkennen. We zijn verheugd om samen met ASML en toekomstige andere sponsoren meer jongeren te bereiken en hen te inspireren om hun potentieel in wetenschap en technologie te ontdekken.”

Doorlopende leerlijn 

FIRST Tech Challenge wordt in de Benelux uitgevoerd door Stichting STEAMup. Ron Visser, voorzitter van Stichting STEAMup, voegt toe: “In deze samenwerking kunnen we de positieve invloed van de FIRST -programma’s op STEM-interesses verder ontwikkelen en vergroten. Een doorlopende leerlijn in STEM-onderwijs is van onschatbare waarde en heeft een blijvende impact op de deelnemende jongeren. Zelfs tot ver in de collegejaren en latere carrières!”

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Ook College Rechten van de Mens reageert op wetsvoorstel over toezicht informeel onderwijs

    Vandaag om 14:56
    • Basisonderwijs

    Wetsvoorstel Toezicht informeel onderwijs gaat vakbond CNV te ver

    Vandaag om 14:34

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant