Winnaars Duurzame Docent Verkiezing 2024 bekendgemaakt
18 maart 2024 om 09:12
2 minuten lezen

Winnaars Duurzame Docent Verkiezing 2024 bekendgemaakt

De verkiezing biedt een podium aan deze Duurzame Docenten die in hun lessen en in de praktijk aandacht besteden aan duurzaamheid en met toekomstbestendig onderwijs kinderen en jongeren voorbereiden op een wereld waarin klimaatverandering gevolgen zal hebben.

Verkiezing van vier Duurzame Docenten

De avond bestond uit een onderwijsmarkt, een inhoudelijk debat over ‘Hoe kunnen we de verduurzaming van het onderwijs versnellen?’ en het uiteindelijke hoogtepunt: de verkiezing van vier Duurzame Docenten. Tussendoor trakteerde de band Dan D. Lion van de Herman Brood Academie het publiek op hun muziek.

Verduurzaming van het onderwijs versnellen 

Tijdens het debat gaven Michiel Bart (curriculumontwikkelaar bij SLO), Tim Favier (docent en onderzoeker, Universiteit van Utrecht), Marlise AchterBergh (duurzaamheidscoördinator Esprit Scholen), Ginie Servant Miklos (onderzoeker duurzaamheid, psychologie en onderwijs) en Juliette Bos (Student industrieel ontwerpen) antwoord op de vraag: Hoe kunnen we de verduurzaming van het onderwijs versnellen? Een urgente vraag volgens Servant Miklos: “We laten studenten niet genoeg zien wat er werkelijk in de wereld gebeurt. Ze hebben geen idee dat er al veel plekken zijn waar mensen lijden door de gevolgen van klimaatverandering.” 

Terrawijs 

In het primair onderwijs kwam Tessa Hoogeland als winnaar uit de bus, ze deelde haar titel met Hester van der Schee. Ze zijn namelijk samen initiatiefnemer van Terrawijs: een basisschool die ze aan het opzetten zijn in Deventer, met duurzaamheid als uitgangspunt heeft. Jurylid Marko Röttger was vooral onder de indruk van de brede impact: “Je start vanuit het onderwijs zelf. Je begint daarmee vanuit ‘binnen’ en werkt naar buiten toe, bijvoorbeeld door activiteiten op te zetten die buiten het klaslokaal plaatsvinden. Dat is ongelooflijk sterk.” 

Nawfal al Jeburi, van het Stanislascollege in Rijswijk, won in het voortgezet onderwijs: “Hier vanavond rondlopen voelt als thuiskomen. Ik heb vaak het idee dat ik tegen de stroming inzwem, soms ga je zelf aan jezelf twijfelen. Deze onderscheiding geeft weer hoop!” Volgens jurylid Joanne Malotaux was het bieden van handelingsperspectief aan zijn leerlingen de grootste kracht van Nawfal.

“Je bent een verbinder, een organisator, je kunt inspireren, analyseren, creëren”, zei jurylid Yasin Yaylali over Thomas Noordeloos, winnaar uit het mbo. Hij werkt op Yuverta Tilburg en werd door de jury bestempeld als ambitieus. Zo richtte hij 10 jaar geleden de opleiding ‘coördinator duurzaamheid’ op.

Veel samenwerken 

In het hoger onderwijs ging de titel naar Kyra Luijters van Hanzehogeschool Groningen. Volgens jurylid Rosa Groen viel Kyra vooral op door haar vele samenwerkingen. Daardoor bereikt ze niet alleen resultaat binnen haar eigen richting, maar ook in de regio en bij andere opleidingen en faculteiten van de school: “Je koppelt daarmee bedrijven in Noord- Nederland aan het onderwijs om samen te werken aan een duurzame wereld, legt mooie verbindingen en inspireert zo ook lokale ondernemers.”

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Koningin Máxima bij start onderzoek cultuureducatie Méér Muziek in de Klas

    Vandaag om 15:12
    • Basisonderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Vandaag om 09:54

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht