‘Generatie van natuuranalfabeten dreigt van school te komen’
“Zelf liet IVN vorig jaar al door bureau Verian onderzoek doen naar de natuurkennis van de gemiddelde Nederlander. Ook toen bleek dat met name jongeren veel soorten niet herkenden. Zo wist bijvoorbeeld slechts een derde de beuk te benoemen. In een jaar tijd is het er dus in ieder geval niet beter op geworden.
Natuuronderwijs
Het natuuronderwijs is uitgekleed. Rekenen en taal krijgen in het basisonderwijs zes keer meer aandacht dan natuur en nu wil de politiek dat verschil nog groter maken. In deze tijd waarin het zo slecht gesteld is met de natuur zou soortengeletterdheid ook een basisvaardigheid moeten zijn. We moeten een generatie van natuuranalfabeten zien te voorkomen”, zo stelt Van Veen.
“Ouders delen deze mening. Zij zouden graag zien dat hun kinderen meer over de natuur leren. Maar liefst de helft van de ouders zegt natuuronderwijs net zo belangrijk te vinden als rekenen en taal, zo komt naar voren uit een rapport van Potter Marktonderzoek.
Les in de frisse buitenlucht
Daarbij vindt driekwart van de ouders dat les over de natuur vooral buiten moet worden gegeven en niet uit een boekje, waarvan IVN ook voorstander is. Kinderen willen die eik en die merel in het echt zien. Dat beklijft ook veel beter. Sowieso geven ouders aan graag te zien dat hun kinderen vaker les krijgen in de frisse buitenlucht. Zij denken dat dit gezonder is en dat hun kind met meer enthousiasme naar school zal gaan. Helaas vindt nog altijd maar één procent van de lestijd buiten plaats. Iets wat we als IVN nog steeds proberen te veranderen”, aldus Van Veen.
Door: Nationale Onderwijsg