Universiteit Utrecht stopt vanaf 2026 met zes talenstudies
6 november 2024 om 11:05
< 1 min lezen

Universiteit Utrecht stopt vanaf 2026 met zes talenstudies

Tijdens de invoering van de Tweede Fase in het onderwijs in de jaren ’90 kwam de verwaarlozing langzaam bovendrijven. Leerlingen zouden voor hun eigen leerproces verantwoordelijk zijn, zo zegt Goulmy. In de praktijk raakte het onderwijs voor veel talen versplinterd en ontstonden er deelvakken. Leerlingen leerden alleen maar Frans spreken en luisteren, maar ze hoefden niet goed te zijn in de grammatica en de schrijfvaardigheden.

Waarde van het taalonderwijs 

Daardoor is de waarde van het taalonderwijs flink gekelderd, aldus Goulmy. “Als leerlingen te horen krijgen dat alleen maar de taal moeten kunnen lezen of luisteren, dan maak je het vak zelf waardeloos.”

Geld 

Voor het ondergeschikt maken van het taalonderwijs speelt geld een belangrijke rol, volgens Goulmy. Bij de Tweede Kamercommissie Onderwijs heeft Goulmy al eens gewaarschuwd voor de gevolgen op kleine studies bij bezuinigingen in het onderwijs. Onderwijsminister Eppo Bruins was daarbij aanwezig en luisterde ook naar haar verhaal, maar Goulmy zag dat niet in de resultaten terug. Bètavakken krijgen volgens haar prioriteit.

Baangarantie 

De focus ligt niet echt meer op alfa- en taalvakken, volgens Goulmy. Kinderen moeten een studie kiezen met hoge baangarantie. Studies zoals Frans en Duits worden daarom voor veel jongeren niet meer aantrekkelijk. De toekomst van het taalonderwijs in Nederland ziet Goulmy dan ook somber in. Tegen haar eigen leerlingen die enthousiast zijn over het vak zegt ze ook al jaren dat ze dat beter niet kunnen doen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Sintermeertencollege schrapt schorsing docent wiens naaktbeelden rondgingen

    Gisteren om 11:58
    • Docenten

    Onderzoek naar onveilige werksfeer op Baarnsch Lyceum

    21 augustus 2025 om 11:49

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland