Recordaantal klassen strijden om titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’
“We zijn ontzettend blij met de enorme opkomst van scholen dit jaar,” aldus Sarah Hijmans van MediaMasters. “Dit recordaantal deelnemers benadrukt hoe urgent het is om hun leerlingen te begeleiden in de digitale wereld. Met de nieuwe deelname van groepen 5 en 6 merken we meteen de impact en het enthousiasme; het laat zien hoe hard deze kennis nodig is. Mediawijsheid is onmisbaar, en het is geweldig dat scholen deze verantwoordelijkheid serieus nemen om kinderen al vanaf jonge leeftijd bewust te maken van de invloed van media.”
Nieuw verhaal
Dit jaar presenteert MediaMasters een nieuw verhaal: leerlingen worden uitgedaagd om de hoofdrolspelers uit de game te helpen ontsnappen uit een trein. Hiervoor volbrengen zij in de klas en thuis verschillende MediaMissies. Deze Missies bevatten vragen en opdrachten over belangrijke thema’s op het gebied van digitale geletterdheid, zoals WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. Door de vragen correct te beantwoorden, kunnen leerlingen bits (punten) verzamelen. De klassen die de meeste bits verzamelen, winnen mooie prijzen en mogen zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Aan het einde van de Week van de Mediawijsheid ontvangt elke leerling bovendien een MediaMasters-certificaat van deelname.
Digitale balans en goed en gezond schermgebruik
MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). De komende drie jaar staat de campagne in het teken van digitale balans en goed en gezond schermgebruik. Vanaf morgen worden er door het hele land en digitaal activiteiten georganiseerd waaraan leerlingen, ouders en (onderwijs)professionals kunnen deelnemen.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Menno Ridderhof