AI-coach helpt mensen met Reinforcement Learning stoppen met roken
27 februari 2025 om 12:03
< 1 min lezen

AI-coach helpt mensen met Reinforcement Learning stoppen met roken

Naast de technische kant onderzocht Albers ethische, economische en psychologische aspecten en analyseerde ze hoe verschillende factoren bijdragen aan effectieve gedragsverandering, namelijk: hoe stoppende rokers kunnen worden overtuigd, wat hen wordt gevraagd te doen en door wie ze moeten worden ondersteund. Haar onderzoek laat zien dat AI-coaches die rekening houden met psychologische principes veel potentie hebben om effectieve  ondersteuning te bieden aan mensen die willen stoppen met roken.

Effectief begeleiden bij gedragsverandering 

AI-coaches in eHealth-toepassingen zouden mensen effectief kunnen begeleiden bij gedragsverandering en tegelijkertijd kosten kunnen besparen. Toch worden deze toepassingen nog niet breed ingezet. Uitdagingen blijven bijvoorbeeld uitval en een gebrek aan betrokkenheid. Beter afgestemde ondersteuning – die rekening houdt met kennis, motivatie, vitaliteit, denkpatronen– kan het gebruik systematisch verhogen. Om de effectiviteit van stoppen-met-roken-ondersteuning te verbeteren, onderzocht Albers zowel de algoritmische kant als de interactie tussen rokers en AI-coaches. Haar model kan bijvoorbeeld bepalen wanneer het nuttig is om naast de AI coach ook een menselijke coach te betrekken. Daarnaast keek ze naar het spanningsveld tussen de voorkeuren van rokers en de adviezen van gezondheidsexperts. Gezondheidszorgexperts bepalen wat goed is, maar rokers kijken hier vaak anders naar. Albers’ algoritme probeert een balans te vinden tussen de twee perspectieven.

Nadenken over prikkels 

Een belangrijke bevinding uit haar onderzoek is dat ondersteuning effectiever is wanneer deze zich aanpast aan de situatie van een individu, bijvoorbeeld bij het voorstellen van verschillende activiteiten. Zo kan de AI-coach iemand stimuleren om na te denken over prikkels die het verlangen naar roken oproepen of over de persoon die ze in de toekomst willen zijn. Denk aan een motivatie als: “Ik wil een betere ouder zijn voor mijn kind door het goede voorbeeld te geven.” Daarnaast speelt de context een rol bij de effectiviteit van berichten. Afhankelijk van de situatie kan een formulering zoals “Andere rokers vinden…” beter werken dan “Dokters raden aan”. Op basis van haar analyse en bevindingen ontwikkelde ze modellen die de betrokkenheid van rokers vergroten en hen beter ondersteunen bij het opbouwen van vaardigheden om te stoppen.

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van universiteit
    • Cursussen

    Psychologiestudenten leren ondernemen in nieuwe workshops

    Gisteren om 09:38
  • Oud-leerlingen beschuldigen rijschool Hartemink van fraude
    • Cursussen

    Oud-leerlingen beschuldigen rijschool Hartemink van fraude

    14 augustus 2025 om 10:28

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht