18 maart 2025 om 15:00
< 1 min lezen

Onderzoek: sterke overlap tussen ADHD en leerstoornissen

In een studie onder meer dan 19.000 kinderen ontdekten wetenschappers dat de erfelijke aanleg voor ADHD ook het risico op leerstoornissen vergroot. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. De onderzoekers baseerden zich op gegevens van tweelingen en hun gezinnen, waarbij de kinderen op 7- en 10-jarige leeftijd werden onderzocht.

Grote impact op het onderwijs

Binnen het onderwijs is het belangrijk om te erkennen dat ADHD en leerstoornissen vaak samengaan. Dyslexie komt het vaakst voor in combinatie met ADHD. ADHD beïnvloedt de concentratie en impulsbeheersing, terwijl dyslexie en dyscalculie specifieke uitdagingen op het gebied van lezen, schrijven en rekenen met zich meebrengen.

Onderwijs op maat essentieel

De onderzoekers benadrukken dat behandeling van ADHD niet automatisch leidt tot een verbetering van leerproblemen, en omgekeerd geldt hetzelfde. Dit betekent dat scholen en docenten maatwerk moeten bieden en zowel ADHD als leerstoornissen afzonderlijk moeten aanpakken. Extra ondersteuning in de klas, zoals gestructureerde instructies en aangepaste lesmethoden, kan bijdragen aan een betere leerervaring voor deze leerlingen.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    DUO publiceert definitieve bekostigingsbeschikkingen voor 2025

    Gisteren om 14:41
    • Basisonderwijs

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Gisteren om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland