Derde editie LAKS Taalgids gelanceerd voor leerlingen en docenten
7 april 2025 om 06:44
< 1 min lezen

Derde editie LAKS Taalgids gelanceerd voor leerlingen en docenten

“Taal is niet neutraal,” zegt Puk Donken, voorzitter van LAKS. “Woorden zoals ‘zittenblijven’, ‘hoger onderwijs’ of ‘afstromen’ lijken misschien vanzelfsprekend, maar ze dragen vaak impliciete oordelen in zich mee. Met deze gids willen we die oordelen blootleggen én alternatieven bieden.” 

In de klas of zelfstandig te gebruiken 

De nieuwe editie van de gids is bedoeld om te gebruiken in de klas of zelfstandig door leerlingen. De gids biedt ruimte voor reflectie, discussie en oefening, onder andere via opdrachten die aanzetten tot gesprek. 

De gids werd op donderdag 3 april feestelijk gelanceerd in aanwezigheid van tientallen scholieren, docenten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Tijdens interactieve workshops werd stilgestaan bij de rol van taal in het vormen van verwachtingen, kansen en sociale normen. 

Kracht van taal 

“Wat we ‘gewoon’ noemen, verdient soms juist extra aandacht,” aldus Donken. “De woorden die we kiezen kunnen leerlingen het gevoel geven dat ze niet passen binnen het systeem, of juist dat ze ertoe doen. Dat is de kracht van taal – en precies daarom is het belangrijk om daarover in gesprek te blijven.” 

De reacties op de lancering waren enthousiast: deelnemers prezen de open sfeer, het interactieve programma en de actuele relevantie van het thema. Donken: “Het mooiste vond ik dat leerlingen zelf hun ervaringen en inzichten deelden. Daar draait het uiteindelijk om: dat zij zich gehoord en gezien voelen.” 

Dialoog aangaan 

De LAKS Taalgids is geen lijst met verboden woorden, maar een verzameling suggesties, voorbeelden en vragen die uitnodigen tot dialoog. Veelgebruikte termen zoals ‘dubbel-bijzondere leerlingen’, ‘zittenblijven’ of ‘onderwijsniveaus’ worden onder de loep genomen, met alternatieve formuleringen die meer recht doen aan de leerlingen. 

“We schrijven geen regels voor,” benadrukt Donken. “We streven naar bewustwording en gesprek. Want als je nooit hebt geleerd dat taal uitsluiting kan vergroten, kun je lastig je gewoontes aanpassen.” 

Inclusievere onderwijscultuur 

Met de gids wil LAKS bijdragen aan een inclusievere onderwijscultuur, waarin leerlingen zich niet gereduceerd voelen tot een term of onderwijsrichting, maar als volwaardige jongeren worden aangesproken. 

Door: Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Docenten

    Onderzoek naar onveilige werksfeer op Baarnsch Lyceum

    Vandaag om 11:49
    • Docenten

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Vandaag om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland