‘Kwetsbare generatie groeit op zonder levensonderwijs’
“We leren kinderen wél rekenen, maar niet leven. Vitaliteit, zelfkennis en empathie zijn geen luxe, maar levensvaardigheden. Toch ontbreekt structurele aandacht hiervoor in het onderwijs. Leerkrachten voelen zich machteloos bij sociaal-emotionele problemen en kinderen missen handvatten om met zichzelf en anderen om te gaan.
Vitalogie
De oplossing ligt in levensonderwijs op basis van vitalogie. Vitalogie leert hoe je goed voor jezelf, elkaar en de wereld zorgt – fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel. Door dit vanaf de PABO te integreren én in het schoolcurriculum op te nemen, creëren we een stevige onderlaag. Geen losse projecten, maar een doorlopende leerlijn passend bij elke ontwikkelfase”, stelt Vermeulen.
Preventieve investering
“Als we dit niet doen blijven we brandjes blussen met externe interventies, terwijl het fundament zwak blijft. Mentale uitval, pestgedrag, prestatiedruk en sociale polarisatie zullen blijven toenemen. Levensonderwijs is een preventieve investering in een vitale, verbonden generatie. Dáár ligt de toekomst van ons onderwijs – en van onze samenleving”, besluit Vermeulen.
Door: Nationale Onderwijsgids