Samenwerkingsscholen kunnen problemen in het onderwijs aanpakken
De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) en VOS/ABB roepen de formerende partijen op om het mogelijk te maken dat samenwerkingsscholen niet alleen via fusie, maar ook direct bij oprichting kunnen ontstaan. De organisaties sturen hiervoor een brief aan informateur Van Haersma Buma. Zij wijzen erop dat samenwerkingsscholen een belangrijke rol kunnen spelen in het oplossen van urgente problemen in het funderend onderwijs, zoals onderwijshuisvestingsknelpunten, het lerarentekort en de aanhoudende onderwijssegregatie. Dat melden de VOO en VOS/ABB.
Een samenwerkingsschool is een school die zowel openbaar onderwijs als één of meerdere bijzondere denominaties omvat. Openbaar en bijzonder onderwijs komen hierin samen binnen één gebouw, met één team van leraren en met respect voor verschillende identiteiten. Voor veel regio’s kan dit een duurzame oplossing zijn om goed en toegankelijk onderwijs te blijven organiseren.
Nieuwbouwwijken en krimpgebieden
In nieuwbouwwijken en krimpgebieden willen steeds meer openbare en bijzondere schoolbesturen gezamenlijk één nieuwe school starten: toekomstgericht, van hoge kwaliteit en geworteld in de lokale samenleving. Maar dat mag nu niet. De huidige wetgeving staat samenwerkingsscholen alleen toe via fusie, en uitsluitend als een van de betrokken scholen door een laag leerlingaantal dreigt te worden opgeheven. Daardoor is het oprichten van een samenwerkingsschool vanuit ambitie en kracht onmogelijk, terwijl het juist in deze situaties grote meerwaarde heeft.
Maatschappelijke trends
De roep om meer flexibiliteit en samenwerking wordt versterkt door maatschappelijke trends. Scholen kampen met krappe huisvestingsbudgetten, regionale tekorten aan leraren en hardnekkige segregatie. Een samenwerkingsschool kan in zulke situaties helpen om middelen efficiënter in te zetten, goed onderwijs dichtbij huis te behouden en leerlingen uit verschillende achtergronden met elkaar te laten leren.
Onderwijs in een goed gebouw
VOO en VOS/ABB staan voor de waarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze waarden komen volgens de organisaties het best tot hun recht wanneer leerlingen onderwijs krijgen in goede gebouwen, door toegeruste leraren én met elkaar. In samenwerkingsscholen kunnen de identiteiten van verschillende denominaties elkaar versterken binnen één gezamenlijke onderwijspraktijk.
Samenwerkingsscholen
De organisaties vragen de formerende partijen om in de formatie afspraken te maken die het mogelijk maken om samenwerkingsscholen direct te kunnen stichten. Dit geeft besturen de ruimte om vanuit kracht samen te werken, duurzaam, inclusief en in het belang van goed onderwijs voor alle kinderen.