Verpleegkundestudenten Windesheim oefenen levensechte situaties op een robotpop
Verpleegkundestudenten van Hogeschool Windesheim oefenen met robotpoppen in een simulatiekamer. Zo leren zij wat ze moeten doen als de bloedruk van een patiënt opeens stijgt. Of als een patiënt na een operatie opeens heel veel last krijgt van zijn of haar buik. Dat meldt Oost.
In de simulatiekamer ligt een robotpop die met de ogen knippert, praat en ademt. Het is bijna een echt persoon. Op de muren is een kamer geprojecteerd, waar zorgpersoneel in witte jassen rondloopt. Studenten oefenen met behulp van virtual reality en robotpoppen situaties die eigenlijk alleen in de praktijk voorkomen.
Geen statische poppen meer
Studenten oefenden voorheen altijd met statische poppen. De dynamiek van een echte zorgomgeving werd een beetje gemist. In de nieuwe ruimte kan dit allemaal gesimuleerd worden.
Simulatieruimte
Hogeschool Windesheim was in 2020 de eerste hogeschool van Nederland met een simulatieruimte. Andere onderwijsinstellingen in de omgeving, waaronder het Deltion College, Landstede en het Alfa College, hebben nu ook zo’n ruimte. De onderwijsinstellingen delen samen met Windesheim de materialen.
Onverwachte gebeurtenissen
Volgens docent Verpleegkunde Isabel Bekman kennen de studenten de theorie, maar vinden ze het moeilijk om dit ook in de praktijk toe te passen. Vooral als er iets onverwachts gebeurt.
Studenten leren niet alleen de vaste stappen van een bepaalde behandeling, maar ook hoe ze moeten omgaan met onverwachte dingen. Vanuit de regiekamer reageert Bekman op de handelingen van de student. Daarom loopt iedere oefening anders af, want studenten reageren ook niet altijd hetzelfde.
Innovatieprijs
De hogeschool won eerder in 2025 een innovatieprijs van 1,2 miljoen euro. Van dat geldt worden er nieuwe leermaterialen gemaakt en wordt het onderzoek naar simulatieonderwijs verder uitgebreid.