Vandaag om 10:03
< 1 min lezen

Mulock Houwer-lezing gaat over gevolgen van kinderen met een stoornislabel

Door: Nationale Onderwijsgids

Het aantal behandelingen voor ADHD, autisme, depressie en dyslexie is de afgelopen decennia flink toegenomen. Terwijl het bewijs dat dit kinderen op lange termijn helpt, ontbreekt. Prof. dr. Laura Batstra, adjunct-hoogleraar orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, gaat in de lezing ‘Ruimte maken voor verschillen’ in op de oorzaken, gevolgen en alternatieven van dit stoornisdenken. Dat meldt het Nederlands Jeugdinistituut (NJi).

Laura Batstra laat zien dat in de afgelopen 50 jaar het belang van het kind niet voorop stond. En welke hardnekkige misvattingen hier het gevolg van zijn. In de lezing gaat Batsta in op een aantal vragen: Waar komt het stoornisdenken vandaan? En wat heeft dat de maatschappij gebracht? Meer en meer kinderen en volwassenen worden behandeld, maar mentale problemen nemen eerder toe dan af. Hoe komt het dat we doorgaan op dit pad? En zijn er alternatieven?

Stoornislabel

Laura Batsta: “Als een kind nu niet meekomt in de maatschappij, dan krijgt het al snel een stoornislabel en proberen we het door middel van allerlei behandelingen in te passen in onze systemen. We denken te weinig na over hoe we systemen kunnen aanpassen aan de waardevolle diversiteit van kinderen die er is. Laten we stoppen met labelen en de oplossingen zoeken in de context van het kind, niet in het kind zelf.”



Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Docenten

    Radboud Universiteit niet blij met uitspraken onderwijsminister Moes over docent Pettit

    Vandaag om 09:37
    • Docenten

    Misleidend lesmateriaal zuivelsector vervangen, nu ook aandacht voor plantaardige melk

    Gisteren om 14:03

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland