Hoe je van binnenuit scholen sterker maakt
Ib-ers, kwaliteitscoördinatoren en teacher leaders spelen een sleutelrol bij het versterken van scholen. Op DNMonline, het onafhankelijke platform voor leiderschap en organisatie in het onderwijs, laten Petra de Jong en Ton Bruining zien hoe intern onderwijsadviseurs disbalans signaleren, patronen doorbreken en samenwerking stimuleren in organisaties waar verwaarlozing dreigt.
Het artikel benadrukt het belang van de pedagogische drieslag – onderbreken, vertragen en ondersteunen – als effectief handelingsperspectief, ontwikkeld door onderwijsdenker Gert Biesta. Hiermee kunnen intern adviseurs constructieve veranderingen op gang brengen, relaties versterken en een cultuur van zorg en samenwerking stimuleren.
Goed nieuws voor wie als beleidsmedewerker of onderwijsontwikkelaar verder wil groeien: op 9 maart start een nieuwe editie van de opleiding Intern Onderwijsadviseur bij KPC Groep. Professionals krijgen daarin handvatten om scholen te begeleiden naar een sterker functioneren. Een kans om jouw rol als intern adviseur te verdiepen én organisaties echt verder te helpen.