Vandaag om 14:14
2 minuten lezen

Leerlingen vragen aandacht voor meer creatieve vakken in het basisonderwijs

Door: Nationale Onderwijsgids

Door onderwijsbezuinigingen, lerarentekorten en de nadruk op taal en rekenen staan creatieve vakken in het basisonderwijs steeds meer onder druk. Daarom doet Stichting Méér Muziek in de Klas, samen met ambassadeurs als Jeangu Macrooy, Froukje Veenstra en Klaas van Kruistum, een oproep aan schoolleiders, schoolbesturen en het nieuwe kabinet om actief ruimte te maken voor creativiteit op school, in het rooster, in de klas en in de naschoolse tijd. Dat meldt Stichting Méér Muziek in de Klas.

Deze oproep werd vanochtend kracht bijgezet tijdens de feestelijke aftrap van de campagne door de leerlingen van basisschool De Stromen in Alphen aan den Rijn. Directeur Bas van Venrooij benadrukt de noodzaak van deze campagne: “Er ligt zoveel druk op scholen als het gaat om basisvaardigheden als rekenen en taal, dat we nauwelijks toekomen aan creatief onderwijs. Terwijl we weten en merken hoe belangrijk dit is voor de ontwikkeling van kinderen.” 

Zang- en dansles

Uit handen van presentator Klaas van Kruistum ontving de school het creatieve doek, hét symbool van de campagne. De aanwezige leerlingen werden daarna verrast met een grote zang- en dansles van artiesten Babs Schutte en Yaël Sarioa. Teamleider Marieke van Staalduinen: “Ik zag de kinderen met een grote glimlach de verrassingsles uitlopen. Leerkrachten zijn blij verrast door al het talent dat naar boven kwam. En dat al in een halfuurtje.” 

Intensief begeleidingstraject

De basisschool in Alphen aan den Rijn is één van de zes pilotscholen die een intensief begeleidingstraject van de stichting volgt om creativiteit op school te stimuleren. Jantien Westerveld, directeur van stichting Méér Muziek in de Klas: “Creativiteit is een essentieel onderdeel van de zelfontwikkeling van elk kind. Daarom pleiten wij ervoor om creatief onderwijs net zo vanzelfsprekend te maken als reken- en taallessen. We ondersteunen de scholen bij samenwerking met lokale cultuurinitiatieven, het aantrekken van vakdocenten en bij fondsenwerving.”

Creatief doek

Als onderdeel van de campagne kunnen andere scholen met leerlingen die opgroeien in een kansarme omgeving een startimpuls aanvragen om ook direct aan de slag te gaan. Via de website maakruimtevoorcreativiteit.nl kunnen basisscholen zelf het creatieve doek bestellen. 

Kunstonderwijs

Kunstonderwijs doet veel meer dan kinderen leren schilderen of muziek maken. Het helpt hen samenwerken, stimuleert hun zelfvertrouwen en leert hen met lef in het leven te staan. Bovendien is creatief onderwijs een krachtig middel om kansengelijkheid te bevorderen. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Hoe kunst gelijke kansen schept’ (2024) van wetenschapsjournalist Mark Mieras. Méér Muziek in de Klas roept het nieuwe kabinet daarom op om structureel te investeren in kunst- en cultuuronderwijs. Creativiteit verdient dezelfde plek in het lesprogramma als taal en rekenen. Alleen wanneer scholen ruimte maken voor kunst en verbeelding, kan ieder kind zijn of haar volledige potentieel ontwikkelen.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Nationaal Schoolontbijt laat 300.000 leerlingen op school ontbijten

    Vandaag om 11:15
    • Basisonderwijs

    Vuurwapen bij schooluitje blijkt uiteindelijk helemaal niet gevaarlijk te zijn

    Vandaag om 11:02

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht