Vandaag om 08:49
3 minuten lezen

Grote groep studenten ervaart belemmeringen tijdens de studie

Door: Nationale Onderwijsgids

Ruim 20 procent van de studenten in het hbo en wo ervaart belemmeringen tijdens de studie, als gevolg van een bijzondere omstandigheid. Dit blijkt uit het jaarlijkse studenttevredenheidsrapport dat Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) vandaag publiceert. De nieuwe inzichten over ervaren belemmeringen tijdens de studie benadrukken de urgentie van inclusiviteit in het onderwijs. Dat meldt ECIO.

Het rapport is gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE), een jaarlijks onderzoek onder zo’n 260.000 studenten naar de tevredenheid van studenten in het hbo/wo. Dit jaar verschuift de focus van de NSE met betrekking tot het onderwerp bijzondere omstandigheden ten opzichte van eerdere jaren. De focus ligt nu op de belemmeringen die studenten ervaren als gevolg van de bijzondere omstandigheden, in plaats van op de bijzondere omstandigheden (zoals ADHD, chronische ziekte of familieomstandigheden) zelf. Hoewel 65 procent van deze studenten hun belemmeringen meldt, blijven voorzieningen vooral achter voor studenten met belemmeringen rondom geld of huisvesting. Bovendien geeft 1 op de 5 niet-melders de belemmeringen op de onderwijsinstelling niet aan vanwege een gebrek aan vertrouwen dat de instelling zinvol handelt.

Bijzondere omstandigheid

Uit de resultaten blijkt dat 21 procent van de 258.133 respondenten (55.475 studenten) belemmeringen ervaart als gevolg van een bijzondere omstandigheid. Dit is een hoger percentage dan voorgaande jaren (~13 procent). De meest genoemde belemmeringen zijn concentratieproblemen (19 procent) en angst of stress (18 procent). De meest voorkomende bijzondere omstandigheden, in lijn met cijfers van vorig jaar, zijn ADHD, Autisme/ASS en een psychische aandoening.

Ondersteuningsbehoefte

De nieuwe cijfers geven voor het eerst inzicht in de tevredenheid van studenten over het melden van hun ondersteuningsbehoefte. 65 procent van de studenten met belemmeringen meldt deze bij de onderwijsinstelling, waarvan drie op de vier vervolgens een gesprek hebben met hun opleiding. Voor twee op de drie studenten worden voorzieningen getroffen. De minste voorzieningen worden getroffen voor studenten met belemmeringen op het gebied van geld (55 procent), huisvesting (53 procent) of vervoer (52 procent), gevolgd door studenten die belemmeringen ondervinden met stage of werk (46 procent). Studenten met belemmeringen rondom digitale toegankelijkheid zijn het minst tevreden over de getroffen voorzieningen.

Voor het eerst is er ook inzicht in waarom studenten geen melding maken. Hoewel 50 procent van de studenten het gevoel heeft geen extra ondersteuning nodig te hebben, geeft één op de vijf studenten aan dit niet te melden uit gebrek aan vertrouwen dat de onderwijsinstelling na de melding zinvol handelt.

Weinig begrip

10 procent van de studenten ervaart weinig begrip van de onderwijsinstelling voor hun bijzondere omstandigheid, evenals voor de omgang met de bijzondere omstandigheid van de student. Opvallend is dat de algemene tevredenheid over het onderwijs nauwelijks verschilt tussen studenten met of zonder bijzondere omstandigheid. De ervaren ontevredenheid richt zich vooral op de specifieke omgang en voorzieningen voor de bijzondere omstandigheid.

Toegankelijkheid van het gebouw

Hoewel studenten met een bijzondere omstandigheid over het algemeen tevreden zijn over de toegankelijkheid, blijft dit voor studenten met specifieke bijzondere omstandigheden echter (letterlijk) een drempel. Vooral studenten met motorische beperkingen beoordelen het gebouw als minder toegankelijk. Een kwart van hen vindt het gebouw niet (4 procent) of deels (21 procent) toegankelijk. Websites, lesmateriaal en digitale leeromgevingen blijken juist minder toegankelijk voor studenten met een visuele beperking. Dit benadrukt de urgentie van het vraagstuk, aangezien de impact van niet-toegankelijk onderwijs groot is voor deze studenten.

Staat van Inclusief Onderwijs

De onderzoeksresultaten van de Staat van Inclusief Onderwijs 2024 benadrukten het belang voor onderwijsinstellingen om de stap van beleid naar praktijk te maken. De inzichten uit de NSE bieden concrete informatie over de belemmeringen van studenten met een ondersteuningsbehoefte en bieden de mogelijkheid om onderwijsinstellingen met elkaar te vergelijken. De NSE hoopt dat deze inzichten onderwijsinstellingen helpen om de overgang naar inclusief onderwijs effectiever aan te pakken.

Relevante artikelen

Alles van hbo
    • HBO

    Stem jij morgen voor het onderwijs? Dit zijn de belangrijkste standpunten op een rij

    Vandaag om 16:06
    • HBO

    Aanvullende onderwijsbegroting met 400 miljoen extra aan bezuinigingen aangenomen door Eerste Kamer

    Vandaag om 14:52

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland